Te kort tijd in Zambia - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Saskia Bruin - WaarBenJij.nu Te kort tijd in Zambia - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Saskia Bruin - WaarBenJij.nu

Te kort tijd in Zambia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

22 November 2012 | Zambia, Lusaka

Ik ging naar Zambia om mijn vriendin Geke op te zoeken. Zij woont hier nu alweer bijna 8 jaar en we zien elkaar afwisselend in Zambia en Nederland. We zijn verschillende keren samen op vakantie geweest in Zambia en Tanzania, we hebben samen de Kilimanjaro beklommen, zijn elkaar spontaan tegen gekomen in Swaziland, ze komt me opzoeken in Livingstone, ik kan bij haar logeren wanneer ik maar wil enz. Zo fijn! En dat was precies wat ik nu nodig had, een plek om mezelf thuis te voelen en te relaxen. Dankjewel Geke!

Mijn tijd in Zambia was te kort. Uiteindelijk kwam ik pas op dinsdagmiddag aan in Lusaka ipv vrijdagavond ervoor. Ik ben toen nog een berg gaan beklimmen in Malawi. En ik ben op maandag al weggegaan ipv later die week, omdat ik een lift naar Mozambique kon krijgen. Ach, het loopt zoals het loopt, toch?
Ik heb een paar heerlijke dagen in en rondom huis gehad. Ik ben bekende mensen tegengekomen. Ik heb nog een werk meeting gehad met een nieuwe ‘ agent’ in Lusaka en we zijn het weekend met de tent erop uit geweest.

Onze weekendbestemming werd Lower Zambezi. We zijn niet helemaal naar het park gereden, maar op zo’n 2,5 uur rijden vanaf Lusaka naar een relaxte camping aan de rivier gegaan. Het was ontzettend warm, maar daar had Geke een oplossing voor, een ventilator mee voor in de tent! Het klinkt erg, maar was super fijn :). 2x een boot gehuurd en ’s middags en ’s ochtends een verkoelende boottocht op de rivier gemaakt. De Zambezi is de grens tussen Zambia en Zimbabwe. In Zambia zit je vlakbij het Lower Zambezi Nationaal Park en in Zimbabwe heb je Mana Pools Nationaal Park met als gevolg dat je allemaal dieren kunt ‘spotten’ vanaf de boot! Wat hebben we gezien: nijlpaarden, krokodillen, olifanten, buffels, impala’s, bushbokken, mannetjes kudu, wrattenzwijnen, leeuwen en heel veel vogels.
Er stond een buffel vast in de modder (net vanaf het vaste land in het water), hij stond daar al 4 dagen. Komen er 2 leeuwen aangelopen en ze staan oog in oog met elkaar. De buffel is bang en wil weglopen, maar kan geen kant op. De leeuwen willen de buffel opeten en ook al staan ze nog zo dicht bij elkaar, ze weten dat het niet mogelijk is. Bizar!

Werk/ Kazuri
Vanwege de afstanden heb ik Zambia tot nu toe niet toegevoegd als nieuwe bestemming bij Kazuri Safaris. Maar ik ga het vanaf nu wel aanbieden. Er zijn zoveel mooie plekken.
Livingstone voor de Victoria Watervallen. Kafue Nationaal Park, Lower Zambezi en South Luangwa voor de wilde dieren, game drives, safari wandelingen en boottochten. Lake Kariba voor het vissen en de houseboats. En de ongrepte natuur en watervallen bij Mutiondo. Je kunt in Zambia zelf rijden of een auto met chauffeur huren. De verder afgelegen plekken kun je beter vliegen en kies gewoon een paar plekken uit waar je langer wilt blijven, ipv het hele land zien.

Zambiaanse logica
Je mag ’s avonds na 21 uur niet meer op straat lopen. Je mag wel dronken achter het stuur stappen.
Je kunt alcohol in de supermarkt kopen, maar niet tussen 08 en 10 uur ’s ochtends.
Je mag om 0430 in de ochtend niet wachten op een grote, lege, verlichte, bewaakte parkeerplaats, maar wel net buiten het hek.

Grappig:
In Zambia noemt men stoplichten geen traffic lights, maar robots. In Nederland kun je 3 kleuren paprika’s in een zak kopen: paprika mix. Hoe denk je dat men dat in Zambia noemt…. Robot Peppers!


  • 23 November 2012 - 06:19

    Geke:

    Was zeker te kort maar wel gezellig!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Saskia

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 69334

Voorgaande reizen:

28 April 2013 - 31 December 2013

Vakantie!

22 Augustus 2012 - 12 December 2012

Rust in Afrika

20 Mei 2011 - 04 Juni 2011

Luxe privé reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Nederland

Landen bezocht: