te logeren bij mama Grace - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Saskia Bruin - WaarBenJij.nu te logeren bij mama Grace - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Saskia Bruin - WaarBenJij.nu

te logeren bij mama Grace

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Saskia

27 Juli 2005 | Tanzania, Arusha

Hallo allemaal,

Na mijn vorige mail ben ik naar Zanzibar gegaan. En het was veel leuker als dat ik onthouden had van vorig jaar! Helemaal goed dus, heerlijk relaxed, lekker gegeten, coctails gedronken en vooral veel gelachen. Het weer zat niet helemaal mee, het was een beetje koud op het strand, maar tussen de wolken door kwam af en toe de zon tevoorschijn.

Vrijdagavond ging mijn groep naar huis toe en bleef ik een extra nacht in Dar slapen. Zaterdagochtend vroeg (6 uur) ging ik naar het busstation toe om een bus naar Mombassa te nemen. Als mzungu (blank persoon) word je altijd voorgelogen en afgezet en ik dus ook. Volgens mij heb ik veel te veel betaald voor mijn busticket, maar ach, wat doe je eraan?

Om 17.30 uur kwam ik eindelijk aan in Ukunda! Daar woont mijn 2e mama, Grace. Zij heeft een zoon Ricky, die getrouwd is met Nuru en samen hebben ze een zoontje Musa. En dan heeft ze ook een dochter Irene. Deze mensen zijn zo super lief! Ik was helemaal welkom en het was heerlijk om ze weer te zien. En niet zomaar een uurtje maar anderhalve dag! Veel gepraat, gelachen en gegeten. Maar ook moeilijke gesprekken gevoerd.
Irene is 12 en staat elke dag om 4 uur op om haar huiswerk te maken en om dan om 6.15 uur naar school te gaan. Om 18.00 uur komt ze dan pas thuis en moet ze weer huiswerk maken en eten koken. Om 23.00 uur gaat ze uitgeput naar bed toe. Ook op zaterdag moet ze naar school, alleen zondags is ze vrij. Maar dan moet ze weer huiswerk maken en haar school uniform wassen en zelf strijken..
De hele familie heeft het in mei en juni erg moeilijk gehad omdat ze absoluut geen geld hadden. Hun salaris werd niet uitbetaald, dat gebeurt hier veel vaker, dat komt dan wel een keer, ooit! Grace vertelde me dat Irene soms zonder eten naar school moest en dat er alleen 's avonds wat werd klaar gemaakt. Dat kunnen wij ons toch niet voorstellen? Ze zijn ook allemaal afgevallen, sinds ik ze in februari voor het laatst had gezien. Ik was toch al van plan om ze wat geld toe te stoppen en nu heb ik maar wat extra's gedaan. En klagen? Dat doen ze helemaal niet! Ongelofelijk.

En ook al hebben ze dus niets, ik was meer dan welkom om te komen logeren. Grace heeft 2 kamers als huis. 1 kamer staat vol met een bank, 2 stoelen, een tafel, een bed en een kastje. In de andere kamer staat nog een bed en een kast. En dan is het huis dus vol! Koken doen ze op een een klein potje in de huiskamer of buiten. Stromend water hebben ze niet. En de wc is een gat wc die je met veel mensen deelt. Een unieke ervaring voor mij dus om hier te mogen logeren!

En nu zit ik weer in Arusha. Zodirect gaan we op safari en dat vind ik nog steeds zo leuk! Heb er weer veel zin in.

Tot mails, kus,
Saskia

  • 27 Juli 2005 - 07:29

    Vera:

    Hey Sas,

    Wat heb je het toch weer goed he! Leuk hoor om al je reisverhalen te volgen. Deze keer geen reisverhalen van mij. Ik zit nog steeds heerlijk relaxed in Nederland te genieten. Volgende maand zit ik in Oostenrijk, dan naar Scandinavie in november, en daarna zien we wel weer. Ik zit in ieder geval nog tot 23 maart 2006 in Europa; dat halen we dan toch wel he?!! Tot gauw :)

  • 27 Juli 2005 - 11:25

    Geke:

    He Saskia,

    Ik ben jaloers... ik wil ook naar Zanzibar!! Maar ik zie je binnenkort eerst nog hier in Zambia, tot snel!

    kus, Geke

  • 28 Juli 2005 - 08:58

    Maaike:

    Hey!

    Even een berichtje van een saai werkend op geheel Nederlandse bodem vast genageld. Tjee! Wat maak je toch weer geweldige dingen mee. Keep on writing!

    Liefs Maaike

  • 29 Juli 2005 - 20:54

    Ilse:

    Hoi Sas, Klinkt allemaal geweldig! Hoop dat je een leuke groep krijgt. En dat je nog meer unieke ervaringen mag mee maken. Veel plezier en tot mails. groetjes, Ilse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Nederland

Recente Reisverslagen:

16 April 2012

Social Media

23 Januari 2011

Succes

31 December 2010

2010

25 November 2010

Hotel inspectie trip

11 November 2010

Van alles wat
Saskia

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 69415

Voorgaande reizen:

28 April 2013 - 31 December 2013

Vakantie!

22 Augustus 2012 - 12 December 2012

Rust in Afrika

20 Mei 2011 - 04 Juni 2011

Luxe privé reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Nederland

Landen bezocht: