Ik heb op het dak van de afrika gestaan!! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Saskia Bruin - WaarBenJij.nu Ik heb op het dak van de afrika gestaan!! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Saskia Bruin - WaarBenJij.nu

Ik heb op het dak van de afrika gestaan!!

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

20 November 2005 | Tanzania, Arusha

Ik zal nooit de kilimanjaro beklimmen!!! Dat zei ik altijd. Die hoge berg, ik vlieg er wel langs, net zo makkelijk.

Maar nu heb ik het toch gedaan, de kili beklommen en gelijk maar doorgegaan tot de top, Uhuru peak op 5895 meter hoogte! Jippie, het is mij gelukt. En Geke ook, en de rest van de Summum groep (waar we ons bij aangesloten hadden) ook.

Waarom heb ik de kili beklommen? Omdat ik nieuwschierig was geworden. Al die mensen uit mijn groepen die omhoog gaan en half dood, maar enthousiast terugkomen. Ik moest het toch maar eens voor mezelf gaan zien. Maar niet voor het nodige geklaag. "Mijn gidsen" zeiden aldoor, Sas, ga nou mee, je redt het wel, en anders duwen we je de berg wel op. En ik had genoeg smoesjes klaar. Ik heb geen wandel schoenen, die heb ik gekocht voor de nachtelijke tocht, de rest op mijn teva's gelopen. Ik heb geen goede kleren, die heb ik geleend. Ik lust geen eieren, ik had totaal geen eetlust op de berg. Ik heb er niet voor getraind, is blijkbaar niet nodig. Enz...

Wauw mensen, ik heb het gewoon gehaald!! Ik ben zo trots op mezelf. Makkelijk was het niet. De nacht voor vertrek was ik blijkbaar zo zenuwachtig dat ik niet heb geslapen en 's ochtends vroeg een paar keer boven de wc heb gehangen. Eten? Ik kon geen hap door mijn keel krijgen. Dat is de hele 5 dagen zo gebleven. En toen gingen we 5 uur met de bus van Arusha naar Rongai toe, het begin van de route. Mooie weg trouwens, al die bananen plantages. Onderweg flink ziek geweest en zo moest ik de kili op? Gelukkig viel de eerste wandeling mee, maar 2,5 uur tot 2700m hoogte. 's Avonds vroeg naar bed toe. De volgende dag voelde ik me stukken beter. Maar op die wandeling was ik niet voorbereid, bijna 6 uur onderweg geweest. En er zaten hele steile stukken tussen en Sas is niet goed in klimmen. En ik moet de kili op?? Gelukkig bleef Geke de hele tijd bij mij in de buurt, terwijl de andere 5 mensen al wat verder liepen. En we hadden 3 gidsen mee, dus dat was prima verdeeld. We sliepen op 3950m hoogte en het was 's nachts vrij koud. Marcel, bedankt voor je lekkere warme slaapzak! De 3e dag was een leuke wandeling. Het liep lekker, ik vond het mooi en ik had mijn energie weer terug. Bij kibo hut aangekomen op 4700m hoogte was ik ook helemaal blij en enthousiast. En wist ik eindelijk hoe het voelde om daar te zijn. 's middags toch maar wat proberen te slapen en 's avonds na het avondeten weer. Eten heb ik bijna niet gedaan, alles wat er inging, en dat was niet veel, kwam er ook weer uit. Dus op een bijna lege maag, dik ingepakt, vertrokken we om 00.15 naar de top. Na ongeveer 3 uur hadden we Hans Mayer Cave bereikt en toen was ik wel moe en had bevroren tenen, maar ik kon er nog niet mee stoppen. Dus door naar Gilman's Point op 5680m hoog. Dat laatste uur was zwaar! Ik had er geen zin meer in, maar goed, opgeven kon op dit punt helemaal niet meer. Met Sanare, de gids, boven gekomen en daar stond de rest van de groep op me te wachten voor een groepsfoto. En toen maar door naar Uhuru Peak. Geen tijd gehad om me te bedenken, gewoon voetje voor voetje, doorlopen :). In dat laatste stuk heb ik me wel 3x bedacht, ik wil niet meer, ik ga terug. Maar dat mocht natuurlijk niet. Dus zo ben ik tot aan de top gekomen! En toen het hele stuk weer omlaag. Dat was ook nog een hele beproeving. We waren om 12.30 uur terug bij Kibo Hut. HELEMAAL KAPOT. Ik heb me op bed laten vallen en heb een ruim uur gerust. Toen moesten we alweer de spullen inpakken, eten en verder lopen. Ja, dat lees je goed, we moesten naar Horombo Hut toe op 3800m en dat was nog eens 3 uur lopen. Maar dat was 'gelukkig' naar beneden toe. Wat voel je dan al je spieren goed zeg! Zo gauw als mogelijk was weer naar bed gegaan. En de laatste dag nog eens 6 uur naar beneden gelopen. Het was een mooie route. Halverwege stond de Summum groep met Noor ons op te wachten en dat was erg leuk. In Moshi nog wat gedronken en toen samen met Geke door naar Arusha.

Wat was dit afzien zeg! Maar we hadden een gezellige groep. Prima gidsen, helaas niet Anderson en Alfred. Een leuke tent als restaurant. Mooi weer. En vandaag hebben we spierpijn en zere neusvleugels! Een relaxte morgen gehad in het Naaz hotel en morgen zullen we eens na gaan denken wat we komende week gaan doen!

Groetjes Saskia

  • 20 November 2005 - 13:10

    Angela.:

    Zo maar iemand die een mail wilde versturen naar haar dochter in Berlijn.Zag ook jou site voorbij komen.Nieuwschierig!
    Ben ook trots op je.

  • 20 November 2005 - 13:13

    Rob En Judith:

    He sassie,
    Wat goed van je! we zijn trots op je! wat hadden we een medelijden gehad met de mensen die je aanboden om je de berg op te duwen. Gelukkig is dat niet nodig geweest(HAHA), maar we hadden niet anders van je verwacht dat je het zou halen. Alleen heeft het wel lang geduurt voordat je de berg aan de kant geschoven had voordat je hem ging beklimmen.

    Liefs Rob en Judith

  • 20 November 2005 - 14:45

    Silke:

    Letterijk toppie man! ben trots op je ;P

  • 20 November 2005 - 16:15

    Claudia:

    Hoi Saskia

    Ik ben erg trots op je !!! GEWELDIG. Ik mail je binnenkort weer. Genieter er nog van alles wat er komt.
    Groetjes, Claudia

  • 20 November 2005 - 18:49

    Mieke:

    Hey Sas, Geweldig dat je het NU gedaan hebt EN tot de top bent gegaan. Je was vast in de overwinnersmood. Geniet van dit behaalde succes. Nu kun je voldaan terug naar NL komen.

    Lfs ikke

  • 23 November 2005 - 14:43

    Cora:

    Helemaal goed en damn.....!!!, je mag heel trots op jezelf zijn meis. Je hebt het gewoon keihard gehaald. Mijn dag komt hopelijk ook nog een keertje. I envy you. Geniet van je mooie overwinning en sluit hem in je hart. Dit zijn van die dingen die je nooit vergeet....!! Dikke kus

  • 23 November 2005 - 14:43

    Cora:

    By the way...........ik kan blijkbaar met mijn mobiel niet naar je sms-en, dus dat gaat niet meer gebeuren. Ze willen gewoonweg niet in Tanzania aankomen.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Nederland

Recente Reisverslagen:

16 April 2012

Social Media

23 Januari 2011

Succes

31 December 2010

2010

25 November 2010

Hotel inspectie trip

11 November 2010

Van alles wat
Saskia

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 69657

Voorgaande reizen:

28 April 2013 - 31 December 2013

Vakantie!

22 Augustus 2012 - 12 December 2012

Rust in Afrika

20 Mei 2011 - 04 Juni 2011

Luxe privé reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Nederland

Landen bezocht: