Druk druk druk - Reisverslag uit Mfuwe, Zambia van Saskia Bruin - WaarBenJij.nu Druk druk druk - Reisverslag uit Mfuwe, Zambia van Saskia Bruin - WaarBenJij.nu

Druk druk druk

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

30 Juni 2006 | Zambia, Mfuwe

Druk druk druk en dat in Afrika? Ja hoor, er moet zoveel geregeld en gedaan worden. Het voelt alsof ik hier al heel lang ben, maar van de andere kant moet ik hier nog zoveel leren!

Sommige dagen zijn leuk en makkelijk, andere dagen zijn moeilijk. Lang zijn ze altijd. En het is gedaan met de rust.
We hebben hier een lang weekend (t/m dinsdag) en we krijgen gasten, piloten en mijn vrienden uit Lusaka!! Geke met haar huisgenoot Lisa uit Finland en Petra met haar zoontje, ook uit Nederland. Gezellig hoor. Zaterdag hebben we een feestje. Ik heb een bbq georganiseerd en er komt een vrouwengroep dansen en zingen. Naast de slapende gasten, komen er ook mensen uit Mfuwe, van de bank, de airline, het vliegveld enz. Dus het gaat leuk worden.

Maar koud dat het hier is!! En dan denk je, Afrika.... Vanaf 18 uur wordt het hier koud en je wilt echt wel een dikke trui aan hebben en het liefste ook een sjaal. 's Avonds mis ik mijn flanellen pyama en 's ochtends ga ik ook niet meer in een tshirtje de deur uit. Spijkerbroek en trui is eerder gebruikelijk.
We hebben ook veel wind. Erg handig met een open-air restaurant. De eerste glazen zijn al gesneuveld. Straks wordt het warm. Daarna komt de regen. Wat is een goede maand om hier te zijn??

Ik rij hier best veel met de auto. Ik vind het leuk. Beetje touren, om me heen kijken, het landschap verandert. Ik rijd alleen een beetje te hard geloof ik. Het is zo makkelijk om harder dan 80 te rijden. Er zijn hier geen verkeersborden met max. snelheid van 30 of 50 km. per uur. Of flitspalen of wat dan ook. Alleen maar hobbels en kuilen.

Het personeel moet vaak om me lachen. Ik probeer de taal te leren. En de uitspraak gaat me wel goed af. Maar ik krijg zoveel woorden te horen, dat ik ze door elkaar haal. Ik doe mijn best en oefen met het personeel. Ben nu al 3x hier naar de basis school geweest, die geven mij lees boekjes om het te leren. De boeken van deze week zijn goed, maar nu heb ik ff geen tijd. Ik heb weer nieuw chitenge materiaal, dus ik zag er weer afrikaans uit. Krijg zoals gewoonlijk veel complimenten om mijn uiterlijk en dat is erg leuk.

Vera, bedankt voor je kaartje! Hij hangt boven mijn bureau. En die van jou ook Cora! Bijna elke dag check ik mijn postbus op het vliegveld. En de dame van het postkantoor moet altijd lachen. Meestal zegt ze, je hebt geen mail. Maar vandaag zei ze, kijk maar even.

Dat zijn allemaal van die makkelijke dingen hier. Iedereen kent iedereen. Er is altijd tijd voor een praatje.

Maar er zijn ook zoveel moeilijke dingen, ik heb nog zoveel te leren. En wordt af en toe zo gek van alles hier. Mensen die altijd maar ja zeggen, en ondertussen niets doen, omdat ze geen zin hebben, of omdat ze gewoon geen engels verstaan. Mensen die ophangen aan de telefoon terwijl ik nog iets aan het vragen of uitleggen ben en ze zeggen niet eens gedag. Ik heb mijn snelheid al verlaagd, maar ik zal nooit zo langzaam kunnen worden als sommige mensen hier......

Groetjes Saskia

  • 30 Juni 2006 - 09:47

    Josine:

    Hoi Saskia, het houdt toch wat in zeg om daar zo'n toko te runnen! Knap van je hoor, want het is zeker niet gemakkelijk. He, ik wens je veel geduld en succes met de taal! Enjoy! Groetjes, Josine

  • 30 Juni 2006 - 11:33

    Suzanne:

    Hoi Saskia! Het klinkt goed allemaal. Blijf genieten. Ik ben momenteel druk bezig om mijn swahili bij te spijkeren, ook een opgave! Groetjes ook van Booblee en Journey

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Mfuwe

Nederland

Recente Reisverslagen:

16 April 2012

Social Media

23 Januari 2011

Succes

31 December 2010

2010

25 November 2010

Hotel inspectie trip

11 November 2010

Van alles wat
Saskia

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 69667

Voorgaande reizen:

28 April 2013 - 31 December 2013

Vakantie!

22 Augustus 2012 - 12 December 2012

Rust in Afrika

20 Mei 2011 - 04 Juni 2011

Luxe privé reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Nederland

Landen bezocht: