Malawi - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Saskia Bruin - WaarBenJij.nu Malawi - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Saskia Bruin - WaarBenJij.nu

Malawi

Blijf op de hoogte en volg Saskia

15 November 2012 | Zambia, Lusaka

Ik had het verhaal al eerder willen plaatsen, maar internet werkte niet mee...

Malawi, het land van de glimlach, het land waar iedereen wil weten hoe je heet, waar de kinderen met je meelopen en je hand vastpakken. Dat is wat ik onthouden had van mijn 1e bezoek aan Malawi in 2001 en dat is precies hoe het nu nog steeds is, 11 jaar later in 2012.

Ik kwam Malawi binnen vanuit Tanzania. Van de grens naar Karonga ging het gemakkelijk in een gedeelde taxi. En van Karonga in een minibus naar Chitimba Camp ging ook soepel. Chitimba is het eerste strand als je vanuit Tanzania komt. Een prima camping met simpele huisjes en een bar, gerund door 4 Nederlanders. Tijd om te relaxen en de eerste regen van het jaar te ervaren.

Vanuit Chitimba naar Livingstonia gelopen. Een missiepost op 16km afstand en 900 meter hoger op een berg! Het was een behoorlijke wandeling omhoog (er is hier geen transport). Natuurlijk genoot ik niet zoveel van de wandeling omhoog, ik kon alleen maar denken: wanneer zal ik er zijn? En het deed me herinneren aan de beklimming van de Kilimanjaro. Maar het was de wandeling waard. Ik overnachtte bij Lukwe, een mooi eco camp, eigen chaletje met veranda, aardige mensen en heerlijk eten. Zo rustig, en het uitzicht zo prachtig. Een zeer goede plek om even echt tot rust te komen. Ik vond Livingstonia niet echt bijzonder, maar de eucalyptus bomen en de jacaranda’s maakten het fijn om bovenop het plateau te wandelen.

De volgende bestemming was Vwaza Marsh Nationaal Park. Ik had eerst gedacht in Rumphi te moeten overnachten, maar ik ben snel naar beneden gelopen en ik had geluk met transport en toen haalde ik het park in 1 dag!
Overnachting in een vervallen chalet op een mooie locatie. Net binnen het park aan het Kazuni meer. De olifanten liepen ’s middags voorbij, een familie wrattenzwijntjes, aapjes en het geluid van de hippo’s op de achtergrond. Dit is Afrika voor mij. Midden in de natuur zijn, ’s avonds bij een kampvuur zitten en verder niks.
Ik had gehoord dat als je zelf eten meeneemt er iemand is die het voor je klaarmaakt. En jawel hoor, de parkwachter was zo aardig! Ik had mango’s meegenomen, brood voor het geval er geen kok was, rijst, tomaten en uien. En zo had ik een eenvoudige maar prima maaltijd.
De volgende morgen vroeg zag ik de hippo’s naar het water teruglopen, een paar olifanten kwamen langs om water te drinken en verder veel kudu’s en impala’s gezien.

In Vwaza Marsh ontmoette ik de eigenaren van de camping in Kande Beach waar ik naar toe wilde gaan en ik kon met hun meerijden! Dat was een uitkomst, want Vwaza is lastig te bereiken/verlaten met openbaar vervoer.
In Kande is het strand lang, breed en bijna wit. Lekker gezwommen, veel gewerkt (nieuwe aanvragen ontvangen) en ’s middags paardgereden. Hartstikke leuk, door het bos, langs dorpjes, op het strand en uiteindelijk zelfs gezwommen met de paarden! Trots op mezelf dat ik de dag goed besteedt had, gewerkt en gerelaxt.
Vlakbij Kande ligt Makuzi Beach. Een mooie lodge aan een afgeschermde baai (door rotsen) met een heerlijk strand. Hier 1 dag doorgebracht met zwemmen, lezen en relaxen.

Vanuit Makuzi Beach had ik geluk en kreeg ik een lift naar Lilongwe. Een rit van 5 uur flink doorrijden. Zo fijn dat ik dit niet met de minibus hoefde te doen! Maar hier had ik een fout gemaakt, ik was zo ontzettend moe en ik wilde goedkoop overnachten. Maar het was niet mijn plek, dus ik voelde me er niet thuis en heb heel weinig geslapen. Het was vochtig van de regen en koud. Maar er was wel internet!

Op de Vakantiebeurs in januari had ik Mike van MalawianStyle ontmoet, een touroperator in Lilongwe. Toevallig kreeg ik een mail van hem deze week en wilde ik hem zowieso even laten weten dat ik in Malawi was. Vroeg hij of ik plannen voor het weekend had. Nee, niet echt. Ik dacht aan slapen, shoppen, eten, internetten. Of ik mee wilde naar Cape McClear aan het meer. Maar natuurlijk! Samen met de meiden van zijn kantoor gingen we op pad. 1 nacht op het vaste land gelogeerd, lekker gegeten en gedanst. De volgende dag naar Mumbe Island gegaan. Een eco camp op een privé eiland, 45 minuten varen vanaf de kust. Mooie tenten met veranda en uitzicht over het meer. Heerlijk gerelaxt, om het eiland gekayakt, gezwommen en gesnorkeld. Een perfecte avond in Afrika: In een hangmat onder duizend sterren op een onbewoond eiland met het geluid van de golven op de achtergrond! Het leven is weer goed!

*Ondertussen ben ik naar Zambia geweest op een 4-daagse tour van Kiboko Safaris naar South Luangwa met 6 mensen. Een camping aan de rivier, veel olifanten en giraffen, luipaarden tijdens de avondsafari, enorme regen en onweersbuien en mooie zonsopgangen. Bijzonder om hier weer terug te zijn na 6 jaar. Even bij Chimfule Lodge langsgeweest, waar niks is verandert. Vrienden kort gezien en gesproken en daarna weer terug naar Malawi*

Met dezelfde mensen van Malawian Style hebben we een 3 daagse trekking gemaakt. Een impulsieve beslissing om ‘gewoon’ met ze mee te gaan. Mulanje is een enorme berg in het zuiden van Malawi met (als je eenmaal boven bent) een plateau om op te wandelen. Het was zwaar, het was stijl, maar zo ontzettend mooi. De bergpassen, rotspartijen, bloemen, watervallen etc. Rockpools om in te zwemmen en overnachtingen in eenvoudige berghutten. Er waren dragers, een kok en 2 gidsen mee. Een absolute aanrader. Het was zwaarder dan de Kilimanjaro (op de nachtelijke tocht na dan). Toch hebben we maar 30km gelopen en was het hoogste punt 2200 meter.


Alleen reizen is niet altijd even gemakkelijk, maar het geeft je vaak ook andere openingen. Je ontmoet nieuwe mensen, verandert je plannen en doet onverwachte dingen :).


Malawi wordt een nieuwe bestemming bij Kazuri Safaris! En een combinatie met South Luangwa in Zambia maakt je reis compleet. Wilde dieren, relaxen aan het meer en wandelen in de bergen. Je kunt individueel reizen, of je aansluiten bij een internationale groep.

En nu ben ik bij mijn vriendin Geke in Lusaka, heerlijk!

Veel groetjes Saskia

  • 15 November 2012 - 10:32

    Cora:

    Hee meis,

    Het klinkt allemaal geweldig..!! Leuke dingen gedaan en genoten. Tja, werk moet ook af en toe. Maar jammer dat je dat vanuit het park moest doen omdat je daar bereik had. Ik kijk uit naar je foto's..!!

    Dikke kus vanaf Bali..!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Saskia

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 69424

Voorgaande reizen:

28 April 2013 - 31 December 2013

Vakantie!

22 Augustus 2012 - 12 December 2012

Rust in Afrika

20 Mei 2011 - 04 Juni 2011

Luxe privé reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Nederland

Landen bezocht: