Chimfule lodge - Reisverslag uit Mfuwe, Zambia van Saskia Bruin - WaarBenJij.nu Chimfule lodge - Reisverslag uit Mfuwe, Zambia van Saskia Bruin - WaarBenJij.nu

Chimfule lodge

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

16 Juni 2006 | Zambia, Mfuwe

Hallo allemaal,

Zoals gewoonlijk heb ik jullie weer een tijdje laten wachten voordat ik eens wat nieuws schrijf. Ndili bwino! Alles gaat goed hier!

Toen ik aankwam en er was echt absoluut niets gedaan sinds ik vertrokken was, dacht ik echt effe NEEEEE!!! Waarom?? Ik moest nu zelf naar winkels toe in Lusaka om prijsopgaven te gaan halen en vergelijken, maar mocht nog niets kopen. Zonde van mijn tijd. En er waren geen afspraken gemaakt met touroperators et etc. Niets.
Ik heb nu wel wat spullen gehad, maar nog lang niet alles.

De immigratie was ook weer een leuke. Toen ik aankwam op het vliegveld stond ‘mijn’ chauffeur op me te wachten met papieren dat mijn werk vergunning klaar was. Ik moest alleen nog naar het hoofdkantoor om een handtekening te zetten, voordat ie gelamineerd kon worden. Prima. Wat snel, zou ik zeggen.
Maar goed, de officier gaf mij een visum van een week, dan zou ik wel tijd hebben om die vergunning op te halen. Geen 30 dagen zoals standard is. Bij de immigratie na een tijdje wachten bleek dat de officiele papieren op waren en er de komende 2 weken geen vergunningen uitgegeven worden. Maar ik heb maar een stempel van 7 dagen. Kom op dag 7 maar terug. Maar dan ben ik niet meer in Lusaka maar in Mfuwe. Oh, kom toch maar terug.
De baas zei dat ik me niet druk hoefde te maken, hij kende de hoogste officier, geen probleem, met een belletje zou het wel goed komen. Blijf maar illegaal in Zambia. Nou was ik toch nog niet verafrikaniseerd, dus dat stootte tegen mijn verkeerde been. In Mfuwe aangekomen op het internationale vliegveld. Ja, heus waar. Zo klein als dat ie maar is. Ik naar de immigratie, praatje gehouden. Ik kreeg wel een verleng stempel van 30 dagen. Maar in 30 dagen ga ik nog steeds niet naar Lusaka om mijn vergunning op te halen. Oh, moeilijk moeilijk. Nou, dan stempel ik hem t.z.t nog wel een keer voor 30 dagen. Oke, ik heb een stempel, ikke ben blij.

De eerste dagen ben ik heel erg druk bezig geweest op de lodge en de vooruitgang is goed te zien. Het wordt mooi hier!! Echt waar. Ben zelf nog wel eens verbaasd.

De oude receptioniste was een doos, geen dom blondje, maar wel echt dom. Jammer maar waar, want ze heeft een goed hart. Heb haar vandaag moeten ontslaan, niet zo leuk. Maar in de plaats is een hele aardige spontane slimme meid Jane teruggekomen. Met papieren, goed engels, is naar school geweest, heeft ervaring en ze helpt overal mee. Bar, restaurant, voorraden tellen, receptie, advies. Top, die moet ik houden. Dus dat scheelt mij heel veel werk.

Ik heb een nieuwe chef kok aangenomen en hij kookt lekker, is gezellig en dat gaat dus goedkomen. Nu nog van de oude eigenwijze man afkomen, zodra ik nog een nieuwe vind.

En van de week heb ik verschillende barmannen/waiters over de vloer gehad. Een paar hebben laten zien wat ze kunnen en daarvan is er 1 echt goed, dus die begint maandag.

Als klanten hebben we veel piloten gehad, zowiezo 3 op dinsdag, donderdag en zaterdag. Dan nog andere mensen van bedrijven tussendoor. En zowaar een echte toerist die super enthousiast over alles was. Het weekend van 1 juli ben ik bijna vol, dus het gaat de goede kant op. En het is ook gezelliger om klanten te hebben.

De internet site is nog steeds niet afgemaakt, dus dat schiet niet op, zoals nog vele andere dingen, maar daarvoor ben ik in afrika.

Ik krijg de meest gekke vragen. Ik ging uniformen bestellen, of ik ook schoenen voor iedereen wil kopen? NEE. De een vraagt een lening, de ander een voorschot. Vandaag vroeg bijna het hele personeel vrij want ze moesten stemmen. Alleen was dat 10 dagen geleden al begonnen en op zondag sluit de termijn. NEE dus, hadden ze wel ff kunnen spreiden toch? Oja, of ik een fiets kan regelen. JA, die heb ik uit NL meegenomen... En mijn vrouw is ziek, kun je die naar het ziekenhuis brengen? Maandag deed ik dat. Donderdag voor controle heeft de man zijn vrouw maar achterop de fiets meegenomen 20 kilomer ofzo. Moeilijk maar waar. Ben geen taxi bedrijf. Die hebben we hier trouwens helemaal niet.

Gisteravond reed ik in het donker naar huis met 1 van de piloten, komen we een overstekende hippo tegen!! Zo gaaf!!! Gewoon op de weg. En vanavond zag ik een spugende cobra naast mijn restaurant, niet zo gaaf...

Mijn huisje is nog lang niet af. Dus ik bezet nu een hotel kamer. Heb ik leuk ingericht, voel me er wel thuis eigenlijk. De taal heb ik nog lang niet onder de knie. Kom niet verder als een paar bekende zinnen. Goede morgen, hoe is het, tot ziens, nee, ja, goed zo, ik ben vol, enz.

Elke morgen wordt ik om 6 uur - kwart over 6 wakker van de vogels en ‘s avonds ga slapen bij het geluid van de krekels. De zonsondergang rond 17.30 is elke avond weer schitterend en de sterrenhemel doet het ook goed. Niets te klagen dus. Het is echt een mooie omgeving hier.

Er is vast nog veel meer te schrijven. Komt de volgende keer wel weer.

Ik ben nu een uur bezig met foto's te laden en er staan er pas 3 op. Sorry, jullie moeten nog ff wachten... Ik heb internet, en ben hartstikke blij ermee, het is alleen zoooooooo langzaam.

Veel liefs,
Saskia

  • 17 Juni 2006 - 07:54

    Heleen:

    Super Sas! Klinkt erg leuk allemaal...althans...niets wat je van tevoren niet wist qua snelheid! Maar in ieder geval gaat het lopen en wordt het mooi! Erg leuk. Geniet!

  • 17 Juni 2006 - 11:08

    Mariëtte:

    Hoi Sas! Goed weer eens wat van je te horen! Gaat allemaal echt op z'n Afrikaans geloof ik hè. Moet niet te veel haast hebben. Ik kreeg je bericht doorgestuurd van Heleen. Ben benieuwd meer van je te horen, hoe het je allemaal vergaat daar in het verre Zambia!
    Liefs, Mariëtte

  • 18 Juni 2006 - 01:39

    Vera:

    Wow Sas! Wat een leven, je hebt het wel weer voor elkaar zeg (alhoewel het misschien niet zo snel gaat als je gewild had!). Ben benieuwd hoe het er straks allemaal uitziet als het af is - ik zal vast wat mond op mond reclame doen hier: wie weet krijg je binnenkort wel een hoop Australische toeristen over de vloer! Succes!

  • 18 Juni 2006 - 22:03

    Pap:

    Wat een land he, zo maak je nog eens wat mee, geweldig. En zal je echt wel lukken, geniet.

  • 19 Juni 2006 - 08:51

    Carola:

    Dit klinkt allemaal als Afrika! Veel succes de komende tijd enne ons aanbod blijft staan. Succes.

  • 19 Juni 2006 - 13:01

    Natascha:

    Tja, behalve dat het niet zo snel gaat als je had gehoopt, wat ook niet echt een verrassing is, klinkt het super. Leuk dat je al klanten hebt en succes met al je gekke vragen!
    Liefs en dikke kus.

  • 22 Juni 2006 - 17:42

    Charlotte:

    hee sas! vond het erg leuk om je op vliegveld-mfuwe nog even te zien.. Goed man, lekker aan de slag en tsja, we doen gewoon ons best maar helemaal Afrikaans worden we nooit.. Ik ga nu mijn laatste week in, tijd gaat super snel. Geke vertrekt 1 dag voor mijn vertrek richting South Luangwa, lekker man.. maar ik heb mijn vakantie natuurlijk al gehad...
    Lieve Sas, ik wens je alle goeds, geniet en wie weet tot snel. Voor fot's van voetbal gister in Lusaka: charlottepeters.waarbenjij.nu

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Mfuwe

Nederland

Recente Reisverslagen:

16 April 2012

Social Media

23 Januari 2011

Succes

31 December 2010

2010

25 November 2010

Hotel inspectie trip

11 November 2010

Van alles wat
Saskia

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 69408

Voorgaande reizen:

28 April 2013 - 31 December 2013

Vakantie!

22 Augustus 2012 - 12 December 2012

Rust in Afrika

20 Mei 2011 - 04 Juni 2011

Luxe privé reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Nederland

Landen bezocht: